Modernizace ŽST Karlovy Vary - staniční část + výpravní budova
Stavba číslo: | S6 |
---|---|
Název stavby: | Modernizace ŽST Karlovy Vary - staniční část + výpravní budova |
Přihlašovatel: | Správa želežniční dopravní cesty, státní organizace |
Místo stavby: | železniční stanice Karlovy Vary |
Charakter stavby: | Jedná se o soubor dvou staveb |
Období realizace (Zpracování projektu): | Výpravní budova - 04/2015 - 03/2017, Staniční část - 02/2017 |
Investor: | Správa želežniční dopravní cesty, státní organizace, Stavební sp |
Architekt: | Výpravní budova - PETR FRANTA ARCHITEKTI & ASOC.,s.r.o. , Stanič, Výpravní budova - Ing. Arch. Petr Franta, Staniční část - žádn |
Projektant: | SUDOP PRAHA a.s., projektové středisko Ústí nad Labem, Výpravní budova - Ing. Jana Ptáčková, Staniční část - Ing. Miros |
Zhotovitel: | Výpravní budova - SKANSKA a.s., Staniční část - STRABAG Rail a.s, Výpravní budova - Ing. Vladimír Krch, Staniční část - Ing. Mar |
Stavbyvedoucí: | Výpravní budova - SKANSKA a.s., Staniční část - STRABAG Rail a.s, Výpravní budova - Richard Lomoga, Staniční část - Tomáš John |
Účel stavby:
Předmětem stavby byla rekonstrukce železniční stanice Karlovy Vary, kde součástí stavby bylo vybudování nových mimoúrovňových nástupišť včetně zastřešení a zřízení nového podchodu pro cestující. Byla provedena rovněž rekonstrukce železničního spodku a svršku, úpravy trakčního vedení, sdělovacího a zabezpečovacího zařízení nové generace a dalších návazných zařízení. Realizace této stavby je v souladu s koncepcí rozvoje dopravní infrastruktury Karlovarského kraje.
Hlavním cílem záměru bylo zvýšení kvality a bezpečnosti v oblasti osobní dopravy. Účelem stavby je dosažení bezpečnosti a spolehlivosti provozu, zvýšení rychlosti a snížení negativního vlivu na životní prostředí.
Popis stavby:
Práce v kolejišti probíhaly ve třech hlavních etapách. V roce 2017 byly v rámci první etapy provedeny práce v prostoru 1. a 2. nástupiště s výstavbou podchodu pro cestující. Ve druhé etapě se uskutečnila rekonstrukce „chebského zhlaví". V roce 2018 došlo na etapu třetí, a to na rekonstrukci „chomutovského zhlaví" a sudé kolejové skupiny, dále pak na výstavbu kusé koleje č. 3, vedle výpravní budovy, a to včetně instalace zrekonstruovaného historického přístřešku.
Přístup na nové ostrovní nástupiště je zajištěn bezbariérově výtahem z podchodu i výtahem na souběžně dohotovenou investici města - lávku pro pěší. Nástupiště jsou částečně krytá novými přístřešky, pro nástupiště u nové kusé koleje č. 3 byl zpětně využit repasovaný historický přístřešek, který svým zdařilým provedením tvoří zejména v úrovni nástupišť dominantu železniční stanice ve směru na Chomutov.
Od výpravní budovy ve směru na Cheb vytváří další dominantní podhled nově zbudovaná lávka nad kolejištěm, ze které je i krásný výhled na celou zrekonstruovanou železniční stanici.
Úpravy sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, úpravy komunikace, kanalizace a úpravy trakčního vedení navazovaly na jednotlivé etapy výstavby kolejiště a nástupišť.
Stavba byla v průběhu realizace rozšířena o zařízení pro čištění souprav, především o čištění a zbrojení soupravy PENDOLINO, které by mělo mít železniční stanici Karlovy Vary jako stanici výchozí. Zařízení mohou využívat i ostatní dopravci.
Po dokončení celého projektu - stavby Modernizace ŽST Karlovy Vary se nádraží v Karlových Varech proměnilo v moderní železniční stanici 21. století.
Rozhodující kapacitní a technické ukazatele:
Prostorová průchodnost | UIC GC |
Přechodnost pro zatížení traťové třídy | D4 |
Elektrický ohřev výhybek | 25 výhybek |
Nástupiště ostrovní č. 2 | 250 m |
Nástupiště vnější č. 1 | 250 m |
Nástupiště ostrovní č. 1A | 90 m |
Zřízení koleje S49 (užitá) | 460 m |
Zřízení koleje S49 (nová) | 1 060 m |
Zřízení výhybek S49 (užité) | 2ks |
Zřízení výhybek S49 (nové) | 16ks |
Osvětlovací stožáry velké | 20ks |
Osvětlovací stožáry malé | 20ks |
Osvětlovací věže | 6ks |
Staniční zabezpečovací zařízení elektronické typ | ESA |
Výpravní budova
Účel stavby:
Rekonstrukce výpravní budovy vycházela z nutnosti demolice stávající, která se nacházela v té době v havarijním stavu a následného nahrazení novostavbou s dostatečnou kapacitou pro odbavení cestujících, která odpovídá současným evropským parametrům a standardům. Ústředním prvkem stavby se stala prosklená hala přecházející přes obě patra a vytvářející tak vzdušný a prosvětlený veřejný prostor s bezbariérovým přístupem pro cestující na nová nástupiště.
Popis stavby:
Modernizace chátrajícího nádraží, včetně lávky vedoucí nad kolejemi, jsou ze strany SŽDC a města Karlovy Vary příspěvkem k vylepšení tváře města. Po provedení stavebních prací, které realizovala společnost STRABAG Rail a. s., se nádraží proměnilo v moderní železniční stanici 21. století.
Nová budova má jedno nadzemní a jedno podzemní podlaží, centrálním prvkem je hala s prosklenou střechou i fasádní částí, která přechází přes obě podlaží a symetricky budovu rozděluje. Podzemní podlaží se nachází v úrovni stávajícího příjezdového parkoviště a zastávek autobusové dopravy. Sestává ze vstupní haly se schodištěm a výtahem do 1. NP, veřejných toalet, komerčních prostorů a prostorů technického zázemí objektu. Prostor haly v podzemním podlaží počítá s napojením na podchod propojující jednotlivá nástupiště a nádražní budovu. V nadzemním podlaží se nachází hala (čekárna) s prostorem prodeje jízdenek. Hala rozděluje budovu na dvě administrativní části včetně zázemí. Tyto části jsou propojeny lávkou zavěšenou ze střešní konstrukce v hale na úrovni horního podlaží.
Konstrukčně je stavba kombinací železobetonové skeletové konstrukce v 1. PP a prostorové ocelové svařované konstrukce v 1. NP. Obvodové stěny suterénu jsou ze železobetonu, strop mezi 1. PP a 1. NP a základová deska je rovněž ze železobetonu. Střešní plášť objektu je tvořen sendvičovým systémem Kalzip a prosklenou konstrukcí, nesen je ocelovými trubkovými nosníky kopírující nepravidelný organický tvar budovy. Budova je zcela bezbariérově přístupna, včetně zaměstnaneckých částí, v souladu s platnými předpisy.
Stavba byla výrazně podpořena finančními prostředky z Evropské unie v rámci Operačního programu Doprava. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.
Regionální stavební sdružení K.Vary
Stará Kysibelská 45
360 09 Karlovy Vary
tel: 603 732 876, 353 236 100
fax: 353 236 245
e-mail: rsskv@rsskv.cz