Lávka přes Horní nádraží
Stavba číslo: | P6 |
---|---|
Název stavby: | Lávka přes Horní nádraží |
Přihlašovatel: | Statutátní město Karlovy Vary |
Místo stavby: | Karlovy Vary |
Charakter stavby: | Dopravní stavba |
Období realizace (Zpracování projektu): | 05/2015 - 04/2016 |
Investor: | Statutátní město Karlovy Vary |
Projektant: | PONTIKA s.r.o. - Ing. Jan Procházka, Ing. Marcel Zoufálek |
Stávající lávka přes horní nádraží v Karlových Varech je nevyhovující svým stavebním stavem a nelze ji použít osobami s omezenou možností pohybu.
Předmětem projektu pro stavební povolení a provedení stavby je návrh přemostění kolejiště Horního nádraží novou lávkou pro pěší.
Související stavby
Modernizace ŽST Karlovy Vary - výpravní budova" ve výstavbě
Modernizace ŽST Karlovy Vary - staniční část" v přípravě
Karlovy Vary - úprava přednádražního prostoru" v přípravě
Stávající stav
Lávka křižuje 10 elektrizovaných kolejí Horního nádraží v Karlových Varech na kilometru 185,500 trati Chomutov - Cheb se sníženou podjezdnou výškou cca 6 m. Na lávku navazuje současný podchod pro pěší (šířky 4 m) pod Jáchymovskou ulicí. Podchod je bezbariérově vyústěn k sídlišti Růžový vrch.
Lávka byla postavena jako provizorium v roce 1972 namísto původní ocelové lávky, která byla situována přibližně ve stejném místě jako nově navrhovaná. Její pochozí šířka je 1,9 m.
Lávka je na konci své morální životnosti a není ekonomické ji rekonstruovat. Její stávající podpěry jsou také v kolizi s novým návrhem kolejiště v související stavbě. Lávka nevyhovuje ani z hlediska podjezdné výšky pro elektrizovanou trať.
Koncepce návrhu
Původně, v roce 2006, byla v rámci technické studie navržena zavěšená ocelová konstrukce s pylonem v kolejišti a se spirálovou rampou pro osoby s omezenou možností pohybu nebo orientace.
Když se začala připravovat staniční část, vyplynula z toho úprava prostorového systému lávky tak, aby nepřekážel žádný pilíř lávky v kolejišti pro možnost jeho přestavby. Současně architekt výpravní budovy (dále VB) požadoval, aby byla rozlehlá spirálová rampa nahrazena výtahem.
Byly tedy dány následující omezující podmínky pro volbu konstrukčního řešení:
- žádné pilíře v kolejišti
- konstrukce s dolní mostovkou z důvodu minimalizace stavební výšky
- navrhnout lávku jako bezbariérovou s pomocí výtahu
- pochozí šířku 3 m, sklon max.1:12
- co nejméně rušit provoz dráhy při montáži
- podjezdná výška minimálně 6,40 m
- minimalizovat počet montážních styků
Pro splnění těchto podmínek nejlépe vyhovuje oblouková ocelová konstrukce s dolní mostovkou. Teoretické rozpětí oblouku je 79,57 m.
Hlavní nosnou konstrukci tvoří dva komůrkové oblouky skloněné proti sobě se zavěšenou mostovkou. Zavěšení mostovky je navrženo pomocí tyčových závěsů po 6 m. Mostovka je navržená jako železobetonová deska tl. 170 mm opatřená pochozí nátěrovou protiskluzovou izolací a je vetknuta mezi trámové nosníky výšky 400 mm. Pochozí šířka lávky je navržena min. 3 m.
Výtah na 1. nástupišti je nyní logicky umístěn na konci lávky v její ose, tedy ve směru chůze. Schodiště se kolem výtahu rozdvojuje a výtah oboustranně obchází. Líc výtahu koresponduje s lícem VB. Z výtahu se vystupuje směrem k nástupišti nebo směrem do města. Část výtahové šachty nad lávkou (schodištěm) bude prosklená a část pod ní bude obložena plechem stejného typu a barvy jako na VB. Prostor mezi opláštěním a betonovým tubusem bude využit pro skryté vedení inženýrských sítí z lávky. Výtah na 2. nástupiště je součástí související stavby, nikoliv stavby lávky.
Opěra 1 je zakomponována do stávající kamenné zdi a nosným prvkem založení jsou mikropiloty. Opěra 2 je založena na železobetonovém kotevním bloku se soustavou vrtaných pilot a pramencových kotev.
Ocelové zábradlí je opatřené výplní z válcovaného tahokovu. Panely zábradlí jsou dlouhé 6 m. Sloupky zábradlí jsou navrženy po 1,5 m. Lávka bude osvětlena pomocí speciálních světel umístěných v madle zábradlí.
Postup výstavby
Nejdříve se provede spodní stavba. Lávka bude montována a opatřena PKO podél kamenné zdi. Na lávku bude před jejím osazením připevněno bednění pro betonáž mostovky. Konstrukce lávky nad kolejištěm o hmotnosti cca 85 t se osadí najednou jedním z největších mobilních příhradových jeřábů v ČR. Poté se provede betonáž mostovky a dokončovací práce na lávce.
Regionální stavební sdružení K.Vary
Stará Kysibelská 45
360 09 Karlovy Vary
tel: 603 732 876, 353 236 100
fax: 353 236 245
e-mail: rsskv@rsskv.cz