Františkovy Lázně - podchod pod silnicí I/21
Stavba číslo: | P09 |
---|---|
Název stavby: | Františkovy Lázně - podchod pod silnicí I/21 |
Přihlašovatel: | Město Františkovy Lázně |
Místo stavby: | Františkovy Lázně |
Charakter stavby: | Dopravní stavba |
Období realizace (Zpracování projektu): | 2022-2023 |
Investor: | Město Františkovy Lázně, Jan Kuchař |
Architekt: | -, - |
Projektant: | Dopravní stavby a venkovní architektura s.r.o., Ing. Petr Král |
Zhotovitel: | neuvedeno - u projektu, neuvedeno - u projektu |
Stavbyvedoucí: | neuvedeno - u projektu, neuvedeno - u projektu |
Podchod pod silnicí I/21
Stezka s podchodem bude stavba nová. Začátek stezky resp. její pokračování řešené tímto projektem je v místě, kde se dnes stezka od Žírovic stáčí levostranným obloukem do MK. Stezka je vedena ve volné krajině. Nový návrh vychází ze studie z roku 2011 a DÚR z roku 2015 a je umístěn vlevo od stávajících plotů přilehlých rodinných domů v travním porostu a záhonu květin. Z pravé strany stavbu vymezuje ochranné pásmo nadzemního vedení VN. Řešený pás území protíná silnici I/21 a pokračuje v poli do ulice Mládežnické, kde zhruba v polovině trasy za silnicí se přimykne k stávající cestě a dál vede v její trase až do Mládežnické ulice. Propojení mezi Mládežnickou a Žírovickou proběhne v parku mezi
stromy.
Účel užívání stavby:
Účelem stavby je zajištění bezpečného přecházení pro chodce a průjezd cyklistů novým podchodem pod silnicí I/21 a zajištění bezpečného a komfortního spojení mezi centrem města a místní částí Horní Lomany za teplárnou a Žírovice. Jedná se o trasu využívanou obyvateli Žírovic za cestou do práce, školy, obchodu atd. V letních měsících se pak intenzita zvyšuje o turisty navštěvující národní přírodní rezervaci SOOS či lidovou vesnickou architekturu v Novém Drahově. A protože je intenzita na silnici I/21 okolo 12 tis. vozidel / 24 hod, je křížení dnes velmi nebezpečné jak pro pěší, cyklisty tak i pro řidiče. Význam této stavby je proto velmi vysoký!
Celkový popis koncepce řešení stavby včetně základních parametrů stavby:
Koncepce řešení:
Trasa stezky leží v rozvojových plochách dle ÚP č. Z74 a Z75. Ty jsou určeny jako zastavitelné plochy Z74 Komerční zóna Horní Lomany a Z75 Smíšené využití za Mládežnickou ulicí. V roce 2015 byla zpracována území studie, v které je navrženo připojení dopravní a technické infrastruktury a doloženo, že trasa stezky s možným dopravním řešením nekoliduje, vyjma napojení budoucí MK do Mládežnické. Vzhledem k tomu, že stavba řeší vlastně prodloužení stávající stezky, která byla zrealizována před cca. 30 lety, tak jsou parametry stejné jako u stávající stezky.
Směrové řešení pak vede trasu mimo stávající křižovatku původní ulice Žírovické se silnicí I/21, kde nelze z prostorových důvodů navrhnout mimoúrovňové křížení, a proto je navržena nová poloha stezky za zástavbou RD, kde lze zrealizovat snížení nivelety pod úroveň silnice I/21 a lze navrhnout podchod pod silnicí směrem do Mládežnické ulice. Konec stavby je navržen dle koncepce města vyústěním stezky do Žírovické ulice, kde byly v roce 2018 zrealizovány chodníky a cyklopruhy.
Návrhové parametry:
Řešená společná stezka pro pěší a cyklisty plynule navazuje na stávající stezku ze Žírovic, která je asfaltová a 3,0 m široká. Směrové řešení ruší stávající levostranný ostrý oblouk a srovnává trasu za ploty RD. Směrové řešení je podřízeno dostatečnému odstupu od plotů soukromých pozemků a
ochrannému pásmu nadzemního VN vedení. Srovnání trasy je navrženo pomocí dvou protisměrných kružnicových oblouků R = 30 m a R = 80 m. Dále trasa pokračuje v přímé do st. km 0,099, kde je navržen kružnicový oblouk R = 65 m, který řeší nasměrování stezky do podchodu a dále z něj směr do města. Za podchodem je trasa dvěma protisměrnými oblouky R = 65 m připojena do trasy stávající stezky a dále pokračuje v její trase až do křížení s ul. Mládežnickou.
Za Mládežnickou je trasa levostranným kružnicovým obloukem R = 5,50 m a následným pravostranným kružnicovým obloukem R = 16 m napojena na stav v ulici Žírovické. Délka stezky je 347 m. Stezka pro pěší a cyklisty je navržena z asfaltu. Barevné řešení stěn ŽB vany i podchodu a mobiliář je řešeno v samostatné studii (ing. arch. Václav Zuna).
Parametry v úseku st. km 0,00 – 0,090 a 0,220 – 0,244
- Šířka stezky je navržena ac+ch = 3,00 m
- nezpevněná krajnice vlevo je širší, protože v ní budou umístěny lampy VO eL = 0,60 m
- nezpevněná krajnice vpravo je pak navržena šířka eP = 0,50 m
- návrhová rychlost vn = 20 km/h
Z důvodu výskytu hladiny spodní vody je část stezky v úseku st. km 0,090 až 0,220 navržena v železobetonové vaně s těmito šířkovými parametry:
- Šířka stezky je navržena ac+ch = 3,00 m
- Bezpečnostní odstup vlevo z důvodu výskytu betonové stěny b0 = 0,50 m
- Odvodňovací proužek (zpevněný rigol) v = 0,50 m
- Světlá šířka mezi betonovými stěnami b = 4,00 m
- návrhová rychlost vn = 20 km/h
Parametry v úseku st. km 0,244 – 0,347
- Šířka stezky je navržena ac+ch = 3,00 m
- Obrubník jako vodící linie v zastavěném území s bezpečnostním odstupem b0 = 0,25 m
- nezpevněná krajnice vpravo s šířkou eP = 0,50 m
- návrhová rychlost vn = 20 km/h
Šířkové a výškové poměry silnice I/21 zůstanou zachovány bez změn. Úpravy se dotknou vozovky
silnice I/21 v provozním staničen
Koordinační situace.pdf (3.75 MB)
Podrobný podélný profil.pdf (793.56 KB)
Situace širších vztahů.pdf (2.53 MB)
Vzorové řezy.pdf (645.63 KB)
Vizualizace.pdf (3.01 MB)
Textová část.pdf (434.23 KB)

Regionální stavební sdružení K.Vary
Stará Kysibelská 45
360 09 Karlovy Vary
tel: 603 732 876, 353 236 100
fax: 353 236 245
e-mail: rsskv@rsskv.cz