Rekonstrukce výpravní budovy v železniční stanici Chodov
Stavba číslo: | S14 |
---|---|
Název stavby: | Rekonstrukce výpravní budovy v železniční stanici Chodov |
Přihlašovatel: | Správa železnic, státní organizace |
Místo stavby: | Chodov |
Charakter stavby: | Nová výpravní budova v železniční stanici |
Období realizace (Zpracování projektu): | 8/2022-4/2024 |
Investor: | Správa železnic, státní organizace, Ing. Petr Toman |
Architekt: | LZ-ATELIER s.r.o., Ing. Arch. Lubomír Zeman |
Projektant: | LZ-ATELIER s.r.o., Ing. Arch. Lubomír Zeman |
Zhotovitel: | Strabag rail a.s., Jan Hrabica |
Stavbyvedoucí: | Strabag rail a.s., Jan Frýda |
Předmětem projektu je novostavba výpravní budovy, která bude ve srovnání se stávající budovou posunuta do nové polohy blíže k centru města. Bude bezbariérově přístupná, cestující jistě ocení moderní prostory. Na místě současné výpravní budovy vznikne točna a stání pro výlukové autobusy. V rámci stavby se vybuduje také parkoviště pro veřejnost. Nástupiště ve stanici se opravila v rámci jiné investiční akce. Zbývá ještě prodloužit podchod.
POPIS STAVBY:
Železniční stanice Chodov leží na dvoukolejné celostátní elektrizované trati Ústí nad Labem - Chomutov - Karlovy Vary - Sokolov - Cheb (takzvaná podkrušnohorská magistrála) mezi stanicemi Karlovy Vary a Nové Sedlo u Lokte.
Původní výpravní budova byla postavena Buštěhradskou dráhou v souvislosti se zprovozněním trati v roce 1870. Stavba navazuje na již dokončenou peronizaci této stanice a pokračuje v koncepčním řešení založeném na dnes rozestavěném a v budoucnu dokončeném podchodu pod tratí s tím, že dnes je tímto způsobem bezbariérově obslouženo středové nástupiště. V budoucnu se počítá s propojením do severní části Chodova. Bezbariérově tak budou propojeny obě části města s vazbou na novou výpravní budovu a na zrekonstruovaná nástupiště.
Došlo k výraznému zvýšení bezpečnosti a úrovně kultury cestování, doplnily se chybějící prvky interoperability (bezbariérový přístup do budovy, WC pro imobilní občany, výraznější propojení na navazující druhy dopravy). Veřejně přístupné prostory jsou náležitě osvětleny a upraveny pro zvýšení informovanosti i bezpečnosti. Kultivace se dočkalo i dnes nedořešené okolí výpravní budovy tak, aby se stalo pro cestující důstojným veřejným prostorem s přehlednou strukturou. Nová výpravní budova je umístěna u bezbariérového podchodu na ostrovní nástupiště při pěší cestě ke starému nádraží.
Odbavovací hala je prostorná, světlá, převýšená a tím pro příchozí cestující jasně rozpoznatelná a identifikovatelná. Hlavní vstup se předpokládá od dnešní pěší komunikace, podružný přístup pak od Nádražní ulice. Má dvě části - veřejnou a neveřejnou. Pokladna kromě vlastního prodejního místa jízdenek má ještě denní místnost zaměstnanců a dále vstupní předsíň se šatnou a WC s předsíňkou a umývadlem. Cestujícím pak bude k dispozici čekárna a WC.
Úprava přednádražního prostoru je řešena zejména vybudováním parkoviště P+R včetně krytého stání pro motocykly a stání typu K+R u technologického objektu. Kola budou umístěna ve dvou zastřešených stáních při pěší komunikaci před vstupem do výpravní budovy. Stavba je spolufinancovaná EU z Nástroje pro oživení a odolnost (RRF).
Údaje o stavbě:
název stavby: Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Chodov
druh stavby: novostavba výpravní budovy
místo stavby: železniční stanice Chodov, Karlovarský kraj
rozsah stavby: celkový obestavěný prostor: 823 m3
stav realizace: ve zkušebním provozu
náklady stavby: 45 066 415 Kč bez DPH
Regionální stavební sdružení K.Vary
Stará Kysibelská 45
360 09 Karlovy Vary
tel: 603 732 876, 353 236 100
fax: 353 236 245
e-mail: rsskv@rsskv.cz