Modernizace mostu ev. č. 209-011a Nové Sedlo - Loket
| Stavba číslo: | S16 |
|---|---|
| Název stavby: | Modernizace mostu ev. č. 209-011a Nové Sedlo - Loket |
| Přihlašovatel: | Krajská správa a údržba silnic Karlovarského kraje, p.o. |
| Místo stavby: | Nově Sedlo - Loket |
| Charakter stavby: | dopravní stavba |
| Období realizace (Zpracování projektu): | 04-10/2024 |
| Investor: | Krajská správa a údržba silnic Karlovarského kraje, p.o., Ing. Jiří Šlachta |
| Architekt: | Pontex, spol. s r.o., Ing. Peter Liko |
| Projektant: | Pontex spol. s r.o., Ing. Peter Liko |
| Zhotovitel: | Stavební firma HOBST a.s., Ondřej Cikhart |
| Stavbyvedoucí: | Stavební firma HOBST a.s., Ing. Christián Kajaba |
Modernizace mostu ev. č. 209 - 011a Nové Sedlo - Loket
Předmětem tohoto projektu byla realizace nového mostu ev. č. 209-011a, který překlenuje čtyřproudou dálnici D6 mezi obcemi Nové Sedlo a Loket v Karlovarském kraji.
Nové přemostění se nachází v místě původního mostu, který pocházel z roku 1972 a již při svém vzniku byl postaven jako čtyřpolový most, tehdy ještě pouze přes silnici I/6, ale již s výhledem, že pod ním bude v budoucnu vybudována komunikace dálničního typu, která by propojovala Karlovy Vary a Sokolov a dále by pokračovala ve směru na Cheb a státní hranice se SRN. Délka tohoto přemostění činila 64,6 m. V každém poli byla vodorovná nosná konstrukce tvořena 11 ks prefabrikovaných předpjatých nosníků KA 61. Dálnice zde byla nakonec zprovozněna v roce 2010 a v rámci její výstavby byly na tomto mostě provedeny pouze drobné úpravy, nosné konstrukce byly pouze sanovány, jinak zůstaly beze změny.
Následně po skončení záruk cca po roce 2015 byly při pravidelných hlavních prohlídkách zjišťovány nové a nové poruchy a závady, které se již běžnou údržbou nedařilo odstraňovat. Nakonec zde začalo docházet i k odpadávání krycí betonové vrstvy z různých prvků mostu a hrozilo reálně nebezpečí ohrožení silničního provozu na dálnici pod mostem. Proto bylo okamžitě přistoupeno k instalaci záchytných sítí a byla provedena mimořádná prohlídka mostu s následným provedením podrobné diagnostiky. To bylo v roce 2020. Z takto získaných podkladů provedla KSÚS KK ekonomické posouzení jednotlivých variant možného řešení i s ohledem na jejich životnost.
Nakonec bylo rozhodnuto o výstavbě zcela nového mostu, který by řešil i nové požadavky na šířkové uspořádání dálnice D6. Prostorové umístění krajních pilířů totiž neodpovídalo novým normovým požadavkům. Proto byl přijat návrh na vybudování pouze dvoupólového mostu, kde by odpadlo umístění krajních pilířů. Došlo tak ke zkrácení nosné konstrukce mostu o cca 9 m.
Pro nový most byla navržena vodorovná nosná konstrukce z prefabrikovaných předpjatých železobetonových nosníků, aby při jeho výstavbě byl co nejméně omezen provoz na dálnici. Byla zpracována projektová dokumentace a v roce 2022 bylo vydáno společné povolení. Tento projekt leží na významné krajské komunikaci II/209 propojující s dálnicí D6 Loket, Horní Slavkov a na druhé straně Nové Sedlo a město Chodov. Jeho umístění odpovídá stanoveným podmínkám Integrovaného regionálního operačního programu, proto byl celý projekt připraven k financování z tohoto dotačního programu za příspěvku Evropské unie až do výše 85% uznatelných nákladů.
Projektová žádost byla dokončena a úspěšně podána v roce 2023. Zhotovitel stavby byl vybrán v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek s cenou ve výši cca 55 mil. Kč vč. DPH, což představovalo úsporu o více něž 27% oproti předpokládané ceně.
Vlastní realizace začala demolicí původního mostu, která si vyžádala úplnou uzavírku dálnice. Uzavírková komise nakonec odsouhlasila provedení těchto prací za sníženého provozu o víkendu a v nočních hodinách. Konkrétně byly práce provedeny přes noc v sobotu 6. na neděli 7. dubna 2024. Zejména pro zhotovitele to představovalo důkladnou přípravu veškerých procesů, aby vše na sebe navazovalo a aby byl stanovený termín dodržen.
Proto se na vlastní demolici podílelo velké množství mechanizace, asi 6 velkých strojů s hydraulickými nůžkami, asi 4 bourací kladiva a další nakladače a nákladní vozidla na průběžné odvážení stavební suti. Organizace demolice představovala i další bezpečnostní rizika, protože se jednalo i první demolici takového rozsahu a charakteru na území Karlovarského kaje. V tomto ohledu výrazně pomohla dopravní policie z KK, která asistovala nejen u samotného uzavření dálnice a odklonění provozu na souběžné komunikace, ale průběžně i řešili všechny vzniklé situace, aby nedošlo k nějaké zbytečné nehodě. Nakonec se vše podařilo bez vážnějších problémů, demolice proběhla dle naplánovaného scénáře a ráno 7.4.2024 mohl být provoz na dálnici obnoven.
Následně byly uzavřeny pomalé pruhy, aby mohlo dojít k úplnému dobourání krajních pilířů a následně vozovkové vrstvy dálnice upraveny na požadovanou šířku. Po těchto pracích byl provoz převeden zpět do pomalých pruhů a mohlo se začít s prováděním založení nového mostu. Vzhledem k zastižené geologii bylo navrženo hlubinné založení na 36-ti pilotách o průměru 900mm a délce 25m.
Dále byly připraveny obě opěry a středový pilíř a mohlo dojít k dalšímu významnému milníku, a to k instalaci prefabrikovaných předpjatých železobetonových nosníků. Každé pole je tvořeno 5-ti kusy nosníků tvaru T, které byly doplněny železobetonovými příčníky a byly zmonolitněny.
Zásypy za opěrami byly provedeny ze získaného betonového recyklátu. Dále byly provedeny přechodové desky, osazena hrncová ložiska, prefabrikované římsy a další vybavení mostu.
Celý projekt byl příkladně koordinován za vzájemné spolupráce všech zúčastněných stran, v rámci dopravních omezení na dálnici D6 nedošlo v průběhu stavby k dopravním komplikacím ani nehodám a ve lhůtě 6 měsíců byl nový most na základě vydaného rozhodnutí o předčasném užívání dne 04.10.2024 uveden do provozu.
Stav podélný řez.pdf (373.14 KB)
Stav příčný řez.pdf (208.33 KB)
Půdorys.pdf (681.07 KB)
Podélný řez.pdf (663.5 KB)
Vzorový příčný řez.pdf (335.11 KB)
Tvar nosné konstrukce.pdf (385.41 KB)
Regionální stavební sdružení K.Vary
Stará Kysibelská 45
360 09 Karlovy Vary
tel: 603 732 876, 353 236 100
fax: 353 236 245
e-mail: rsskv@rsskv.cz


































